“Суб’єктивна еволюція свідомості”, 9 глава

Книга “Суб’єктивна еволюція свідомості”

Шріла Бƨакті Ракшак Шрідƨар Маƨарадж

9 глава
Духовна еволюція

 

Питання: Я хотів більше дізнатися про становище жінок у вашій духовній традиції. Чи дозволяють жінкам брати участь у різноманітних церемоніях, молитвах та інших практиках бƨакті, відданості Богові?

Шридƨар Маƨарадж: Жінки в цьому світі не обов’язково залишаються жінками, потрапивши до вищої обителі Бога. Чоловіки тут можуть не стати чоловіками там. Тіло — це лише оболонка, подібна до одягу. У душі є психічна оболонка, згідно з якою вона набуває фізичної оболонки — тіла з плоті й крові. Статева ідентичність пов’язана не лише з тілом, а й з розумом. Якою б не була статева ідентичність душі в духовному світі, у цьому світі вона не постійна і може змінюватися. Однак для жінок у духовному світі відкривається набагато вища і прекрасніша перспектива. Ті душі, які усвідомили й виявили свою жіночу природу в духовній обителі Бога, набувають більш піднесеного становища, ніж чоловіки. У світі матеріальних насолод становище чоловіків вважається кращим. Але там, у царстві покірності та відданості Всевишньому, жіночий умонастрій цінується вище за чоловічий. У стосунках з Кришною найважливішими є покірність і відданість. Сам Кришна займає найвище становище, а Його енергія завжди підпорядкована Йому. Душа є часткою цієї підпорядкованої енергії, а не часткою Кришни як Всевишнього Владики. Бог єдиний, Його становище незмінне, і Він завжди має повну владу над усіма енергіями всесвіту.

 

Питання: Ви говорите, що Кришна — це “Він”. Чи означає це, що Кришна має чоловічу подобу?

Шридƨар Маƨарадж: Так, чоловічу подобу. Кришна — домінуюча «половина» Абсолютної Істини. Усі інші підпорядковані Йому. Абсолютна істина складається з двох головних аспектів: чоловічого (домінуючого) та жіночого (підпорядкованого). Це подібно до взаємодії протона й електрона, позитивного й негативного. Протон у центрі, а електрон і незліченні інші субатомні частинки, немов безліч планет, обертаються по орбітах навколо цього центру.

 

Питання: Чи поділяєте ви ідею загальної рівності?

Шридƨар Маƨарадж: Ні в цьому світі, ні в духовному світі немає двох однакових речей. Ніщо не є абсолютно ідентичним. Усе має свої особливості. Один атом відрізняється від іншого, електрон — від електрона. Інакше й бути не може. Кожна сутність наділена унікальними якостями.

 

Питання: Як визначити, що одне є вищим і кращим за інше?

Шридƨара Маƨарадж: Щоб зрозуміти що-небудь, слід поглянути на це з універсальної точки зору. Розуміння суті чогось приходить на основі його зв’язку з Абсолютним Центром. Такі судження можна робити, спираючись на певний еталон блаженства (раси), подібно до того, як золото слугує мірилом цінності валют. Вартість будь-якої валюти — фунтів, доларів, рупій, єн — визначається її цінністю в золоті. Так само існує безліч видів відносин з Абсолютом, заснованих на расі, блаженстві або божественних стосунках з Богом. Поняття раси можна структурувати науково й системно. Раса має п’ять головних проявів: шанта (пасивне преклоніння), дасья (служіння), сакƨ’я (дружба), ватсалья (батьківство) і мадƨура (кохання). Усі ці рівні стосунків з Богом можна класифікувати за ступенем і силою самої раси. Зрештою, раса (ананда, блаженство) — це той загальновизнаний еталон, за яким можна судити про градацію різних релігійних концепцій, від найпростіших до найвищих.

Щоб оцінити цінність чогось, потрібно зрозуміти його зв’язок із задоволенням наших життєвих потреб. Наприклад, їжа — це першочергова потреба. Під час голоду долари неїстівні. В основі будь-якого добробуту лежить достаток їжі, гроші ж завжди вторинні. Ми можемо обійтися без грошей, але не без їжі. Жодна нація не виживе без харчування — це необхідна умова життя кожного. Так само радість — це внутрішня потреба кожної душі, кожної живої істоти. Тому про значущість тієї чи іншої релігійної концепції можна судити за ступенем розвитку раси, яку вона пропонує.

Різні релігійні вчення пропонують безліч пропозицій для різних людей. Є християни, буддисти, мусульмани та юдеї. Серед послідовників ведичних доктрин — вайшнави, шанкарити та багато інших. Щоб оцінити цінність цих релігійних уявлень, потрібно враховувати три аспекти: сат, чіт і ананда. Це означає: (1) наскільки вчення надійне і вічне, (2) наскільки воно глибоке і що можна осягнути завдяки ньому, і (3) наскільки в ньому розвинена раса (анандам, блаженство). Усі три складові мають бути присутні: вічне буття, усвідомленість або свідомість, а також їжа для свідомості — блаженство, щастя. Порівнювати релігії слід лише на основі цих трьох критеріїв.

Ми можемо запитати: «Що пропонують іслам, християнство, юдаїзм або буддизм щодо вічного буття, знання та блаженства? Адже це і є головна мета всіх релігій». Різноманіття релігійних вірувань вражає: християнство, іслам, вайшнавізм — лише деякі з них. Нам слід порівняти їх і вибрати найкращу. У кожній вірі є свої доктрини, правила, канони та символи. Не варто відкидати жодну релігію, оскільки завжди знайдуться ті, для кого вона буде корисною й актуальною.

Однак, за нашим розумінням, Кришна — це втілення блаженства й краси. Тому найвищою релігійною практикою для досягнення повноти блаженства є пошук Шрі Кришни, Прекрасної Реальності. Як же Його шукати? Через відданість Богові. У чому суть цього пошуку? У відданості, самовіддачі, самопожертві — «померти, щоб жити». Жити для чого? Для Кришна-преми, божественної любові. Усю концепцію вищого світу можна висловити двома словами — Кришна-према. Пошук Шрі Кришни — це самбандƨа-ґ’яна, або усвідомлення наших стосунків із Тим, хто може здійснити всі наші прагнення та бажання. Який же підсумок цього пошуку? Стисло ми висловили це в назві однієї з наших книг: “Пошук Шрі Кришни, Прекрасної Реальності”.

І це можна осягнути за допомогою Шрі Ґуру та його милості. Необхідність Ґуру в нашому житті величезна й всеосяжна. Людина схильна до помилок, але в кожному з нас живе прагнення позбутися їх і досягти досконалості. Шрі Ґурудев приходить, щоб звільнити нас від усіх оман, труднощів і внутрішніх суперечностей. Поступово наше розуміння Ґуру буде заглиблюватися. Життєва потреба в Ґуру закладена в самій основі нашого буття.

І поступово це розуміння вестиме нас до Абсолюту, до Кришни. Зрештою, ми побачимо, що Ґуру — це Кришна. Хто здатен розвіяти всі сумніви й задовольнити всі наші запити? Тільки Кришна. У міру розвитку нашої віри ми очищатимемося від усіх сумнівів. Усередині нас сумніви нашаровуються один на одного: один піде, а на його місце прийдуть тисячі інших. Однак Ґуру здатен очистити нас від усіх сумнівів: «бƨідйате ƨридайа-ґрантхіш́ чƨідйанте сарва-сам̇ш́айа̄ƨ̣» (ШБ, 1.2.21) — «Ґуру — це той, хто може звільнити наш розум від усіх підозр і сумнівів». Таким буде наш поступ. Спочатку наша віра може ґрунтуватися на логіці й розумі, але її мета завжди трансцендентна. Зрештою, наш пошук неодмінно досягне свого призначення. Віра народжується з особистої енергії Кришни, і тільки вона здатна вказати нам шлях у світі Безмежного, де ми здобудемо наше вічне становище.

Свідомість Кришни означає присутність Безмежного в обмеженому. Любовні стосунки обмеженої душі з Безмежним Господом допомагають їй жити в безмежному світі. Обмежене отримує підтримку Безмежного, набуваючи безмежних можливостей. Наш Ґуру Маƨараджа наводив таке порівняння: якщо безприданниця стає дружиною принца, то завдяки цьому союзу любові вона перетворюється на принцесу. Отже, не маючи нічого, крім любові чи дружби, можна здобути все. Така природа свідомості Кришни.

Свідомість Кришни здатна розширити всі наші можливості. Джіва-душа за своєю природою крихітна й незначна. Вона — найдрібніша частинка свідомості, але завдяки любовному союзу з Абсолютом вона може досягти повноти всіх своїх життєвих прагнень у Ньому. Так вона певною мірою стає співвласницею всього. Неможливо по-справжньому оцінити чийсь потенціал чи силу, не враховуючи його зв’язків з іншими. Тому стосунки, різноманітні контакти й друзі завжди мають братися до уваги для розуміння можливостей людини.

Є притча про те, як маленька пташка зуміла потурбувати і навіть диктувати свої умови величезному океану. Якось пташка відклала яйця в гнізді на березі океану, але океан забрав їх. Розгнівана пташка зажадала повернути яйця, але океан мовчав. Тоді вона звернулася до Ґаруди, царя всіх птахів, який носить на собі Самого Вішну. Ґаруда прийшов на допомогу цій пташці й пригрозив океану:

— Якщо ти зараз же не повернеш яйця цієї пташки, я вип’ю тебе до дна.

Океану довелося поступитися. Так безмежний океан скорився маленькій пташці. Вішну Шарма Пандіт так підсумував суть цієї притчі: «Щоб зрозуміти становище людини, завжди потрібно враховувати її друзів, навіть друзів її друзів. Без такого розуміння будь-яка оцінка чиїхось сил чи можливостей буде неправильною». Силою дружби був приборканий величезний океан. Так само, завдяки близьким стосункам з Безмежним, неможливе стає можливим — Безмежне скоряється обмеженому.

 

8 глава Зміст 10 глава
“Суб’єктивна еволюція свідомості”, 9 глава
Догори